GOOGLE BEDRIFT
Hvordan 3 Google Bedrift-profiler stjeler nesten halve markedet – og hvordan du kan bli en av dem
Når noen trenger en rørlegger, snekker, elektriker eller andre håndverkere, starter de som regel med et søk på Google. De søker gjerne etter noe som «Snekker Drammen» eller «Rørlegger Hamar».
På toppen av søkeresultatet viser Google alltid et utvalg lokale bedrifter – dette kalles Google Bedrift-profiler. Ofte vises de tre beste profilene i et spesielt felt, kjent som Google Local 3-Pack eller bare «topp 3 på Google».
Når du søker etter lokale tjenester, som håndverkere, vil Google ofte vise de tre mest relevante og best optimaliserte Google Bedrift-profilene øverst i søket — det er dette vi kaller Local 3-Pack.
De aller fleste bedrifter har en Google profil, men svært mange av disse har ikke optimalisert sin profil og vil dermed havne utenfor "top-10 listen" og går dermed glipp av mange kundehenvendelser.
Hele 48% av alle klikk gjøres på de 3 øverste Google bedrifts profilene
Studier viser at de tre øverste Google Bedrift-profilene i Local 3-Pack får over 48 % av alle klikkene i lokale søk (kilde: Red Local SEO). Det betyr at nesten halvparten av alle potensielle kunder som søker etter håndverkertjenester i ditt område, klikker på en av disse tre profilene.
For å bli synlig i denne viktige «Local 3-Pack»-gruppen, må du ha en godt optimalisert Google Bedrift-profil.
Du må selvsagt sette opp en komplett profil og fylle ut ALT av informasjon som kan fylles ut, i tillegg til å legge inn høykvalitetsbilder. I tillegg må profilen optimaliseres (SEO) basert på søkeord og relevant innhold.
Du må gjøre analyse av søkeord som er relevant for ditt område, dine tjenester og basert på hva folk søker på. Disse må inkluderes i Google bedriftprofilen samt på din nettside slik at Google kan finne og presentere bedriften din i søk.
En viktig del er å sette opp en enkel rutine og løsning for å samle kundeanmeldelser fra eksisterende kunder. Dette kan enkelt gjøres ved å automatisere en forespørsel til kunder du akkurat har jobbet for.
Kort sagt er Google Bedrift profilen din det som gjør deg synlig overfor potensielle kunder. Nettsiden din er det stedet som overbeviser kunder om å kontakte deg. Sørg derfor for at den er moderne, profesjonell med tydelige CTA og godt design
Å være synlig blant de tre beste Google Bedrift-profilene i lokale søk i kombinasjon med en god nettside kan gjøre en dramatisk forskjell for antall kundehenvendelser din håndverkerbedrift mottar.
Med nesten halvparten av klikkene i lokale søk rettet mot disse profilene, er det avgjørende å jobbe aktivt med optimalisering for å ikke gå glipp av viktige kundeemner.
Klar for en topp 3 plassering i Google ?
Vi gir deg konkrete råd til hvordan du kommer dit