SLIK BLIR DU MER SYNLIG PÅ GOOGLE



Det og optimalisere sin nettside slik at du blir mer synlig på internett er viktig.

Når folk søker etter noe på Google som er relatert til din bransje, eller noe du leverer, så ønsker du selvfølgelig å dukke opp i Google søk som et av de alternativ som kunder får opp i sine søk.

For at du i det hele tatt skal kunne bli et synlig alternativ i et Google søk, må din nettside være optimalisert slik at Google forstår at din bedrift (gjennom din nettside) kan være et godt alternativ til det kunden søker på.



VELG SMARTE SØKEORD

Søkeord er setninger eller ord som folk bruker i et Google-søk for å finne et nettsted med informasjon de er på jakt etter. På bakgrunn av dette ønsker du å inkludere søkeord eller setninger på din nettside slik at sjansen for at nettopp din nettside vil dukke opp som et valg når noen søker etter bestemte ting.

Det kan være smart å benytte søkeord som inkluderer mer enn 2 ord ettersom det vil gi deg større sjanse for at din side blir vist i Google når noen søker etter nettopp dette



VELG RIKTIG DOMENENAVN Hvis du ikke allerede har et innarbeidet domene så tenk over hvilket domenenavn du ønsker å velge. Nettadressen eller domenenavnet ditt er en av de første tingene som både søkemotorer og besøkende ser på nettstedet ditt. Ideelt sett vil du velge en nettadresse som inneholder bedriftsnavnet ditt. Du vil kanskje også bruke et primær søkeord som er relevant for hva du gjør. For eksempel, hvis du eier Annes blomsterbutikk AS, vil en god URL være www.annesfriskeblomster.no. På den måten inkluderer nettadressen din merkenavnet ditt og et primær søkeord: "friske blomster".



SKRIV TITLER OG BESKRIVELSER PÅ DINE NETTSIDER

Skriv en unik tittel og beskrivelse for hver side på nettstedet ditt. Også kjent som metakoder, disse er korte tekster om hver side på nettstedet ditt, og de er en av de første tingene som søkemotorer ser på når du indekserer og skanner nettstedet ditt. De vises også til folk når nettstedet ditt dukker opp i en SERP. Ta med søkeord om virksomheten din i titlene og beskrivelsene dine.

Din tittel og beskrivelse hjelper ikke bare søkemotorer. Søkerne leser dem for å avgjøre hvorvidt nettstedet ditt tilbyr det de ønsker. Hold markøren over en hvilken som helst åpen fane i en nettleser, og du vil se sidetittelen for den siden. Du kan også se tittelen og beskrivelsen for en side i Googles søkeresultater over og under nettadressen til nettstedet. For å tiltrekke seg klikk fra målgruppen din, skriv beskrivelser som gjenspeiler innholdet på hver side på nettstedet ditt. Dette vil bidra til å få trafikk fra folk som mest sannsynlig holder seg fast på nettstedet ditt.



SØRG FOR AT NETTSIDEN DIN ER TILPASSET MOBILE ENHETER

Mer enn halvparten av alle søk i dag utføres fra en mobil enhet. På søk som utføres på mobile enheter, prioriterer Google nettsteder som er mobilvennlige. Det å ha et mobiloptimalisert nettsted er en av de raskeste og enkleste måtene å forbedre rangeringen din i relevante søk. Er ditt nettsted IKKE optimalisert for mobile enheter, så vil Google "straffe" deg ved å rangere din side lavt. 

Les mer og sjekk om din egen nettside er optimalisert for mobil visning her.


SEND SIDEOVERSIKT TIL GOOGLE

Søkemotorer oppdager og skanner nye nettsteder på Internett ved å følge koblinger. Når du har et helt nytt nettsted, kan det ta litt tid for Google å skanne nettstedet ditt. Ikke sitte og vente på søkemotorer for å finne nettstedet ditt. Kontroller først domenet ditt ved hjelp av Google Search Console. Ikke stress - det tar ikke lang tid. Send deretter sitemapet ditt (som skisserer sidens sider) direkte til søkemotorer, slik at de kan skanne og indeksere det umiddelbart. Lær om prosessen på den enkleste måten som er mulig her. Send sitemap til Google ved hjelp av denne linken og til Bing ved hjelp av denne linken.



FILNAVN PÅ BILDER

Søkemotorer er gode til å lese tekst på nettstedet ditt, men de har fortsatt ikke helt funnet ut hvordan man ser på bildene på nettstedet ditt. For å forstå hva som vises i et bilde eller en grafikk, ser søkemotorer etter "alt tekst", en kortfattet skriftlig beskrivelse (bare noen få ord) om hvert bilde på et nettsted. Når du skriver alt tekst, må du nøye beskrive hva som vises i bildet, men også prøve å inkludere navnet på bedriften din eller noen få søkeord relatert til det du gjør.

22 12 00 11

post@digitec.no

Besøksadresse:

Apotekergata 10

0180 OSLO