DERFOR ER LANDINGSSIDER SÅ EFFEKTIVT


HJEMMESIDE

Når besøkende skriver inn adressen til ditt nettsted så kommer de til din hjemmeside. En hjemmeside består som regel av flere sider som besøkende kan gå til via menyen eller andre linker. Startsiden på din hjemmeside er den første som kommer opp, og derfra bør besøkende enkelt kunne gå videre til de andre sidene. Formålet med hjemmesiden er å presentere din bedrift og det du leverer på en så god måte som mulig. Folk flest er svært raske med å vurdere om ditt nettsted inneholder informasjonen de ønsker.


Besøkende til hjemmesiden bruker vanligvis kun 5 til 8 sekunder på startsiden, før de fortsetter å klikke seg videre på nettstedet. Hvis de i løpet av de sekundene IKKE har oppfattet hvordan du kan hjelpe dem, eller hvis hjemmesiden din ikke virker profesjonell, så vil de heller forlate siden din. Din hjemmeside må derfor være visuelt god samt at den umiddelbart må kunne formidle hvordan din virksomhet kan løse kundens utfordringer, hvordan du skiller deg ut fra konkurrentene, og gi dem all nødvendig informasjon.


Din hjemmeside må derfor designes ut fra kundens behov, og ikke dine egne.


LANDINGSSIDE

En landingsside er en enkeltstående side som lages for et bestemt formål. Det er å sørge for at besøkende foretar en handling på denne siden. Enten klikke på en knapp for å kjøpe noe, for å laste ned et dokument, for å melde seg på et nyhetsbrev, for å be om å bli kontaktet, for å motta et tilbud fra deg, for å kontakte deg, eller kanskje for å få mer info om et spesielt produkt eller tjeneste. Det er ingen begrensninger for hva du kan bruke en landingsside til.


En landingsside er som sagt en side med spesielt tilrettelagt innhold. På denne siden ønsker du at besøkende kun skal ha fokus på det du ønsker å formidle. Derfor ønsker du ikke andre distraksjoner på den siden (som linker til andre sider, menyer, etc) som ikke er relevant. Landingssiden bør optimalt ligge som en egen side sammen med de andre sidene på din hjemmeside, men i de fleste tilfeller bør den ikke være synlig i menyer på din hjemmeside.


EKSEMPEL PÅ BRUK AV LANDINGSSIDE

Et eksempel kan være hvis du har en side på din hjemmeside som lister opp ulike tjenester du leverer. La oss si at du leverer 8 ulike tjenester og har laget en side der alle disse er listet opp sammen med noen få linjer som beskriver hver enkelt tjeneste. Den siden finnes kanskje under menyen «Tjenester» på din hjemmeside.


La oss si at noen av disse tjenestene er litt sesongbetonte i ulik grad. Noen tjenester selger du mer av til visse tider på året. Det er også kanskje tjenester du ønsker du kunne solgt mer av fordi du rett og slett har større omsetning i kroner og øre på disse.

Det du ønsker er rett og slett profilere ulike tjenester på ulike tidspunkt på året, eller kanskje du bare vil promotere noen få tjenester ekstra, året rundt.


Landingssider er helt perfekte for nettopp slike scenarioer og vil gi en mye større effekt, enn å profilere din hjemmeside generelt. Hvis du f.eks ønsker å promotere «Tjeneste 3» i en gitt periode, eller generelt hele året, så vil en landingsside hjelpe deg veldig mye.

Dette eksempelet gjelder også selvfølgelig hvis det er produkter eller andre ting du ønsker å markedsføre


FACEBOOK OG LANDINGSSIDER Kombinasjonen av en Facebook annonse eller innlegg, og en landingsside er svært mye brukt, og det er nettopp fordi det er en meget effektiv markedsføringsmetode.


De fleste bedrifter benytter i dag Facebook som en markedskanal der de markedsfører bedriften eller noe de leverer. Det er ikke så rart ettersom Facebook er verden største markedskanal med over 3 millioner brukere pålogget hver eneste dag, bare i Norge. Det er her dine kunder er og det er på dette stedet du når ut til dem. Les mer om markedsføring på Facebook her.


Det veldig mange gjør feil, er å poste et innlegg eller annonse på Facebook som ikke gir besøkende noe annen info enn de få linjene med tekst i selve innlegget. Når noen klikker på ditt innlegg, så får de ikke opp det de trenger av informasjon for å kunne vurdere om du er en leverandør som kan tilby de det de er på utkikk etter. For å si det på en litt tabloid måte, så er det som å kjøpe VG der alle andre sider enn forsiden er blanke.


Men…..

hvis du kombinerer et Facebook innlegg med en landingsside, så vil dette gi en helt annen effekt umiddelbart. Du lager f.eks en landingsside som tar for seg «Tjeneste 3» som du ønsker å profilere. På denne siden beskriver du «Tjeneste 3» så godt du kan på en konkret og effektiv måte. Hvilken verdi den har for kunder, hvorfor du er den rette leverandøren og hvordan de kan komme i kontakt med deg eller rett og slett bestille tjenesten direkte fra landingssiden. Deretter lager du en Facebook annonse eller innlegg der hensikten er å gjøre folk oppmerksomme på at du leverer «Tjeneste 3» og sørger for at annonsen vekker nysgjerrighet hos forbrukerne. I selve annonsen legger du ved en link til din nye landingsside slik at de som klikker på Facebook annonsen, automatisk blir sendt til din landingsside der de kan få mye mer info om denne.


Facebook annonsen er forsiden på VG, mens landingssiden er selve avisartikkelen inne i avisen. Dette er grunnen til at kombinasjonen av landingssider og Facebook gir langt høyere effekt for din markedsføring.


VIKTIG MED TANKE PÅ LANDINGSSIDE

Du kan lage en landingsside som både er innholdsrik og omfattende med tanke på å gi den beøkende nok verdifull informasjon slik at de seriøst vil vurdere deg som en leverandør. (som i eksempelet over)

Du kan også lage en landingsside som er kort, konsis og med lite tekst. Hvis du f.eks ønsker at besøkende skal laste ned noe fra siden, kjøpe et produkt, benytte et registreringsskjema, etc, så kan det være smart og ha så lite tekst som mulig bare du får frem det nødvendigste slik at besøkende gjør de handlinger på siden som du ønsker. Et bilde vil alltid være smart og inkludere på en landingsside, men hold siden ryddig og uten distraksjoner fra andre ting.


EFFEKTIV MARKEDSFØRING

Ved å kombinere en Facebook annonse med en landingsside, så vil du oppleve en mye større effekt enn ved bare å publisere en annonse.

22 12 00 11

post@digitec.no

Besøksadresse:

Apotekergata 10

0180 OSLO