Derfor er blogg en super markedsføring for din bedrift


En god del assosierer kanskje blogg med rosabloggere, fotballfruer og andre bloggere som media ofte bringer frem i rampelyset.


Av den grunn vil noen kanskje hevde at blogging ikke er aktuelt for en bedrift.



Hvorfor er det da slik at mange av de tjener en god slump med penger uten at de selger noe som helst? Jo, de skriver om emner som interesserer veldig mange i deres målgruppe. Stor interesse skaper stort engasjement. Mange skriver om ulike produkter i bytte mot inntekter fra leverandørene av disse produktene. På mange måter kan man si at bloggere driver markedsføring for andre bedrifter sine produkter eller tjenester.


Blogg er en super måte å markedsføre din bedrift på

Det er nettopp derfor også du burde vurdere å skrive små artikler som er nyttige for dine potensielle kunder. De svært mange bedrifter benytter blogg i sin markedsføring og du har garantert lest mange blogginnlegg, uten at du har vært klar over det. Det å skrive artikler i en blogg og dele disse, skaper stort engasjement hvis du evner å skrive om interessante ting. Og det er nettopp engasjement du ønsker. Det vil synliggjøre potensielle kunder for deg, som du kan dra nytte av i din markedsføring.


Hva er fordelen med blogg

Å skrive artikler om emner som har en interesse for folk, gjør at de blir lest og du bygger automatisk opp din bedrifts merkevare. Folk kjøper nesten aldri et produkt eller en tjeneste første gangen de ser en annonse. Hvis du isteden for å annonsere på Facebook for et produkt eller tjeneste, rett og slett skriver en artikkel om et tema (som er relatert til det du holder på med) så vil langt flere være interessert i å lese dette enn å klikke på din FB salgsannonse.



Hvor bør bloggen ligge?

Din blogg bør ligge på din nettside. Det vil gi deg helt andre muligheter til å utnytte løsningen i din markedsføring i form av effektive verktøy (som jeg kommer tilbake til). Du kan enkelt koble din blogg med nettside, Facebook annonser, landingssider, etc. Rett og slett få dette integrert i din markedsføring på en enkel måte. Mange benytter eksterne blogg-plattformer, men da mister du veldig mye av intensjonen med din blogg og alle verktøyene du kan bruke for å finne dine potensielle kunder.



Hvordan få lesere til dine artikler?

Første bud er at du må få lesere til å lese dine artikler. Den enkleste måten å gjøre det på, er å poste innlegg eller annonsere på Facebook. Det finnes mange ulike bloggløsninger med ulike muligheter, men de fleste blogger gir deg muligheten til å publisere et innlegg direkte på Facebook (og andre sosiale medier), ved kun ett klikk.


Hvis du f.eks deler din artikkel på FB så kan du f.eks "fremme" annonsen etterpå og betale noen kroner for å vise den til et større publikum. De som klikker på FB innlegget vil bli sendt direkte til din blogg og til den spesifikke artikkelen.


En annen funksjon som er svært nyttig, er at folk som leser din blogg har muligheten til å be om å få tilsendt nye innlegg som du skriver direkte på e-post. Det gjør de ved f.eks å legge inn sin e-postadresse på din blogg. Nye innlegg du skriver vil dermed sendes til alle som har bedt om det, automatisk uten at du trenger å gjøre noe.



Du er på jakt etter potensielle kunder

Markedsføring handler i veldig stor grad om å nå ut til kunder som er interessert i det du leverer. Det er disse menneskene du ønsker å nå og ikke alle de andre som ikke er interessert. De kommer uansett ikke til å kjøpe noe fra deg likevel. Blogg er en helt super ting du kan bruke for å finne dine potensielle kunder. Hvis du skriver blogginnlegg/artikler om tema som er relatert til din bedrift eller det du leverer, så vet du at svært mange av de som leser innleggenen dine kan defineres som potensielle kunder. Nettopp fordi de er interessert i deg.


Det gjør det mye enklere for deg å treffe riktige personer med dine annonser i etterkant.



Hvordan finne ut hvem som har lest dine innlegg og hvordan nå disse?

Alle som er interessert i dine artikler og som ønsker å abonnere vil gi fra seg sin e-post adresse. Da har du mulighet til å markedsføre deg direkte til alle disse gjennom f.eks nyhetsbrev eller vanlig e-post.



Facebook Pixel

Hvis bloggen ligger på din egen nettside vil alle artikler som blir lest gjøre at du får nye besøkende til din nettside. Det i seg selv er en bra ting ifm Google ranking.



I tillegg så finnes det et fantastiks bra verktøy som fanger opp hvem som besøker nettsiden din.


Det heter Facebook Pixel, er er noe som absolutt ALLE med Facebook konto og egen nettside burde benytte. Det har i utgangspunktet ikke noe med blogg å gjøre spesifikt, men veldig kort fortalt, så gir det deg muligheten til å nå alle som har besøkt din nettside (og din blogg) gjennom annonser eller innlegg på Facebook.


Du kan lese artikkelen her


Jo flere som besøker din nettside, jo større blir databasen over dine potensielle kunder. Du ønsker derfor mest mulig besøk til din nettside og blogg er en super måte å generere trafikk på.




Innhold i en blogg

En blogg inneholder det vi kan artikler om ett eller annet tema, eller produkter eller tjenester. Innholdet kan være alt mellom himmel og jord, men felles for alle blogger som fungerer er at innholdet må være av interesse for mottaker.


Jobber du som f.eks advokat kan du skrive en artikkel om "viktigheten av samboerkontrakt", "regler og tips ift arveoppgjør" etc. Lag det gjerne som en nyhetsartikkel, men sørg for at det er interessant og har et tema som mange er opptatte av, samtidig som det kan relateres til din bedrift.


Det er ingen begrensning på hva du kan skrive om. Så lenge det er interessant nok, så blir det lest.



Viktig med tanke på etablering av blogg


Det er en viktig del av din markedsføring

Å skrive en artikkel er helt gratis og det er derfor en super måte å markedsføre din bedrift på. Du må se på det som en viktig del av din markedsføring.


Bloggen må ligge på din egen nettside

Hvis du tar i bruk eksterne blogg løsninger, så vil innholdet og artiklene ligge der og ikke på din egen nettside. Du vil dermed IKKE motta økt trafikk til nettsiden din. Sett derfor opp din egen blogg på din nettside


Hvor mange innlegg må jeg skrive?

Her er det ingen fasit. Det viktigste er at det du legger ut på blogg er av god kvalitet og interesserer folk. Tenk heller kvalitet fremfor kvantitet.


Publiser blogg innlegg direkte på Facebook og i andre sosiale medier

Du kan dele dine artikler på sosiale medier ved hjelp av ett klikk. Istedenfor å lage egne Facebook innlegg som du publiserer, så kan du dermed skrive et lite blogginnlegg som du deler på Facebook isteden. Det du oppnår ved å gjøre det på denne måten, er at du sender de som klikker på blogginnegget som er delt på Facebook, direkte til din nettside. Og det er nettopp det du vil.


Blogg (eller hva du ønsker å kalle det) er derfor en super måte å skape interesse for din bedrift eller det du leverer. Du kan fint skrive korte innlegg og trenger ikke sitte timesvis og forfatte. Bare husk at det du skriver bør være av interesse for oss andre, så tenk gjerne litt tabloid med tanke på overskrifter og innhold.


Bonusen her er jo også at du slipper og hele tiden må tenke på at du burde lagt ut noe på f.eks Facebook. Del bloggen på Facebook med ett klikk og du er i gang.


Har du spørsmål rundt blogg og hvordan din bedrift kan benytte det på en effektiv måte, så ta kontakt med oss og vi vil gi deg noen bra tips.




DIGITEC MEDIA AS

Tlf: 22 12 00 11

post@digitec.no



22 12 00 11

post@digitec.no

Besøksadresse:

Apotekergata 10

0180 OSLO