Bedriftsblogg er super markedsføring

Derfor bør du skrive artikler på din nettside




En bedriftsblogg er i bunn og grunn ren innholdsmarkedsføring og vil gi mer trafikk til din nettside. Du skaper mer oppmerksomhet rundt din bedrift og dermed bygger du opp bedriftens merkevare på nett. Folk i dag bruker Google og søker opp emner, produkter og tjenester de er interesserte i. De er ganske enkelt ute etter mer informasjon om det de søker etter for å lettere kunne ta en kjøpsbeslutning.


Mange bedrifter har sett at bedriftsblogging fungerer veldig bra og gir dem økt synlighet på nett og mer trafikk til nettsiden. Et blogginnlegg er i tillegg en super ting å dele på din bedrifts Facebook eller Instagram konto. Istedenfor å dele «nok et bilde» som er lik mange andre Facebook poster du har lagt ut, så har du med en artikkel noe helt nytt og interessant innhold du kan dele.



Innholdsmarkedsføring er den beste teknikken du kan bruke i markedsføring, og blogginnlegg har en vesentlig del i dette. Uansett hvor stor eller liten bedriften din er kan du dra stor nytte av blogging.





1: Blogging hjelper nettsidene dine å bli funnet i søkemotorene


Ved å ha en blogg på nettsiden din får du økt trafikk til nettstedet ditt hvis du promoterer dette på f.eks Facebook/Instagram. Du kan enkelt dele et bloginnlegg på sosiale medier og det vil føre til at de som klikker på innlegget/annonsen sendes til din nettside der selve blogginnlegget finnes. Det genererer trafikk til din nettside, som gir nettsiden din en høyere score hos Google. Google sine roboter indekserer regelmessig alle nettsider for å sjekke aktiviteten på disse. Dersom dine nettsider ikke viser tegn på aktivitet, mister de synlighet i søkemotoren. Et bloginnlegg som folk leser vil fortelle Google at din side har aktivitet og jo mer aktivitet og jo lengre tid folk bruker på din nettside, jo høyere score vil din nettside få hos Google. Derfor er blogginnlegg en super måte for deg å bidra til at nettsiden din blir mer synlig i Google søk.



2. Blogging styrker merkevaren din


Bedrifter som blogger styrker sin merkevare overfor potensielle kunder i langt større grad. Du blir tatt mer seriøst og gir lesere og kunder en super mulighet til å bli kjent med din bedrift.


Blogg er et effektivt markedsføringsverktøy fordi:

1: Du vil rangere høyere i søkemotorene og tiltrekke mer trafikk til nettsiden.

2: Det er enklere å konvertere besøkende til å bli kunder

3: En blogg vil styre bedriftens merkevare

4: Bloggartikler er supert innhold å poste i sosiale medier




Her er 8 tips for å skrive innlegg på din nettsides blogg


1. Relevant for din bedrift

Alle artikler eller innlegg du skriver bør være relatert til din bedrift, produkter eller tjenester du leverer. De må ikke nødvendigvis handle om din bedrift, eller det du leverer, men det bør være en logisk link. Hvis du f.eks driver fysioterapi eller noe i den gata, så kan du skrive en artikkel om "slik unngår du dårlig rygg", "3 øvelser for stiv nakke", etc..


Er du f.eks elektriker så kan du skrive noe om "dette har du lov til å installere selv", "de 5 største brannfellene i norske hjem",etc.... Disse temaene fungerer for flere ulike bransjer (elektriker, forsikringsselskap, etc)


Bruk fantasien og tenk etter hva som kan interessere mange.



2. Interessant for dine lesere

Det er en selvfølge at det du skriver må være interessant for leserne, og ikke nødvendigvis for deg. Hva er det du liker å lese om? Hvike emner interesserer deg privat? Sett opp en liste og se om du kan finne en link mellom det og din bedrift.



3. Overskriften er superviktig

For å t folk skal fatte interesse for det du skriver er du nødt til å fokusere på overskriften til selve artikkelen. Den må vekke nysgjerrighet slik at leseren ønsker å lese mer. Bruk derfor litt tid på å finne en direkte og tabloid overskrift. For dårlig jobb her, fører bare til at artikkelen ikke blir lest.



4. Gjør innleggt oversiktlig og lett å lese

Kort ned på hvert avsnitt, og skap litt luft på siden. Bruk gode bilder og bruk gjerne også punktlister til å fremheve ting. Det gjør det enklere å lese artikkelen.



5. Bruk små overskrifter mellom avsnitt

Det gjør at det blir enklere for leseren å holde oversikten hvor på siden man faktisk er. På den måten får leseren også "pauser" underveis, og du holder lettere på interessen.



6. Bruk bilder

Gode bilder fanger oppmerksomheten umiddelbart hos lesere. Bildene er det første du legger merke til, før overskrift og tekst. Gode bilder sammen med en god og effektiv overskrift er alt som skal til for at leseren begynner å lese ditt innlegg.



7. Søkeord (Google)

På samme måte som på nettsider, er det viktig å inkludere relevante søkeord i teksten. Bare sørg for å gjøre det på en naturlig måte slik at det ikke ser påtatt ut. Med søkeord så mener jeg også korte setninger som f.eks. "øvelser for vond rygg". Folk som søker etter dette på Google, har større sjanse for å få presentert din artikkel i et Google søk, hvis du legger litt jobb i dette.



8. Legg inn linker til andre sider

Legg gjerne inn lenker til andre sider på din nettside etc, der leserne kan få mer informasjon. Et eksempel kan være en link som denne, der jeg forteller hvorfor blogging er et supert verktøy å benytte i din markedsføring og hvordan det hjelper deg til å få nye kunder.

Lykke til med bloggingen !

22 12 00 11

post@digitec.no

Jordbærsletta 34 

1410 KOLBOTN