TIPS TIL NETTSIDE SOM SELGER


Slik får du flere kunder ved riktig bruk av din nettside


Nettsiden din er selve hjerte i din bedrifts profilering og markedsføring. Den er som oftest dine kunders aller første møte med din bedrift. Derfor vil potensielle kunder bedømme din bedrift basert på din nettside. Sørg derfor at den fremstår like profesjonelt som din bedrift faktisk er.

NETTSIDEN HAR MANGE VIKTIGE FUNKSJONER


En nettside har en rekke viktige funksjoner som er vel verdt å kjenne til. Ved å forstå alle de viktige funksjonene som en nettside har, vil du være i stand til å få en side som både fremstiller bedriften på en god og profesjonell måte. I tillegg vil nettsiden også være et supert verktøy for å skaffe din bedrift flere kunder. Dette er et verktøy som heter Facebook Pixel og mange kjenner ikke til mulighetene som dette gir. Den gir deg mulighet til profilere din bedrift direkte til mennesker som allerede har vist interesse for det du tilbyr. Det i seg selv gjør din jobb med å skaffe nye kunder mye enklere.

Under finner du bl.a de viktigste funksjonene til en nettside samt noen tips til hva den bør inneholde for å tiltrekke deg flere kunder og ikke minst hvordan du unngår å miste potensielle kunder pga av en dårlig designet nettside.​ Derfor mener Google at nettsider må tilpasses menneskers bruksmønstre og gjøres mobilvennlige. 



1: NETTSIDEN ER KUNDERS FØRSTE MØTE MED DIN BEDRIFT

Alt for mange glemmer å fokusere på at nettsiden som oftest er kunders aller første møte med din bedrift. Din nettside er det stedet der du må presentere din bedrift på en god måte. Det er din «butikkfasade» utad og bør fremstå visuelt bra med god informasjon. En nettside som gir kunder et godt førsteinntrykk av din bedrift er helt avgjørende for om kunder vil betrakte din bedrift som profesjonell og seriøs. De er ett klikk unna å gå til en annen leverandør. Tenk derfor nøye gjennom dette


2: LANDINGSSIDE FOR KAMPANJER, ANNONSER OG PROFILERING

En landingsside er kort fortalt en enkelt nettside som inneholder konkret informasjon om f.eks et produkt eller tjeneste og hvordan kunder enkelt kan bestille dette eller få mer informasjon. En landingsside benyttes ofte ifm Facebook innlegg eller Facebook annonser. Du legger ut en Facebook annonse, og i den annonsen så ligger det en link til en nettside (som f.eks er en landingsside) Annonsen på Facebook skal trigge nysgjerrigheten til kunden slik at vedkommende ønsker å vite mer. Når kunden klikker på FB annonsen blir de videresendt til Landingssiden der de finner mye mer informasjon. Dette kan vi kalle en landingsside, og gir mye større muligheter for et salg enn kun en FB annonse. 

En kombinasjon av nettside og Facebook vil gi en mye større effekt sammen, enn hver for seg.


3: GODT OG RELEVANT INNHOLD HAR ALT Å SI

Husk følgende!

Kunder oppsøker ikke din nettside for moro skyld. De er ute etter kun 1 ting, og det er informasjon. Hvis en kunde opplever at din nettside gir vedkommende nok og god informasjon, øker sjansen betydelig for at kunden velger nettopp deg.

I dag leter mennesker etter bedrifter på internett og der forventer de også å finne tilstrekkelig informasjon på bedriftens nettside. Hvis nettsiden ikke gir tilstrekkelig nok info slik at kunden kan få besvart de fleste av sine spørsmål, så vil kunden rett og slett gå videre til neste nettside på listen sin.

Hvorfor skal de gidde å ringe en bedrift for å spørre om ting som det åpenbart burde være info om på deres nettsider? Da er det mye enklere for kunden å gå videre til neste bedrift på internett.  Og det er nettopp det som skjer i alt for mange tilfeller. Det er derfor veldig viktig å informere godt om produkter eller tjenester du leverer.


Du vet selv hva som er de mest vanligste spørsmålene du får fra dine kunder. Sørg for at disse spørsmålene allerede er besvart i form av tekst på din nettside. Gjør du det vil terskelen for at kunden kontakter deg bli mye lavere og det vil gi deg flere henvendelser.


4: LA NETTSIDEN FINNE NYE KUNDER TIL DEG

Kanskje noe av det viktigste med nettsiden er at du har mulighet til å finne dine potensielle kunder. Rettere sagt, nettsiden gjør dette for deg ved hjelp av noe som heter Facebook Pixel.

Hva sier du til å få muligheten til å reklamere og annonsere direkte til mennesker som allerede har en interesse for det du tilbyr?

Det gir mange ganger så stor mulighet til å øke ditt salg ettersom de allerede er interessert i det du leverer. Dette kan du gjøre ved å benytte Facebook Pixel på din nettside.

Enkelt forklart så vil Facebook Pixel innhente informasjon om alle som besøker din nettside, og som er aktive på Facebook (noe de fleste er). Denne informasjonen sendes tilbake til Facebook og lagres som en gruppe mennesker "de som har besøkt nettsiden din". Alle disse er på en eller annen måte interessert i det du tilbyr, hvis ikke hadde de ikke besøkt nettsiden din. De kan dermed defineres som "potensielle kunder" Det er en gullgruve som du bør benytte deg av ved annonsere direkte mot disse.  Det er slik man får effekt av sin markedsføring gjennom remarketing.

Bruk av Facebook Pixel på din nettside betyr at alle besøk fra mennesker med aktiv Facebook konto blir registrert. Denne informasjonen kan du benytte for å vise Facebook annonser direkte til de samme personene. I tillegg vil Facebook selv kunne mangedoble listen over potensielle personer basert på deres algoritmer. 


5: DITT VISITTKORT OG KOMMUNIKASJONSKANAL

Din nettside er ditt visittkort og på mange måter din reklameplakat utad. Sørg ALLTID for at din kontaktinfo og åpningstider er meget enkelt å finne på dine nettsider. Dette kan ikke sies for ofte. Det er helt avgjørende at kunder så enkelt som mulig kan komme i kontakt med deg. Et meget godt tips er å bruke et kontaktskjema på dine nettsider. Selv om det å sende en e-post ikke akkurat er veldig krevende, så er det mye raskere og enklere for kunder å sende deg en melding direkte fra din nettside. Veldig mange foretrekker å kommunisere skriftlig enn å ta en telefon, så sørg for at din nettside legger dette godt til rette for dine kunder. De er tross alt bare 1 sekund og 1 klikk unna å velge en annen.

Driver du en bedrift med kontor eller butikk som kunder kommer til, så inkluder et kart på dine nettsider. Det er en viktig ting, da alle nye kunder trenger å vite hvordan de kan komme seg dit. Det er en enkel ting for deg å gjøre, men betyr mye for dine kunder.


6: SØRG FOR AT NETTSIDEN ER MOBILVENNLIG

En viktig ting å tenke på, er at din side må være optimalisert eller tilpasset visning på mobile enheter. Google finner alle nettsider på internett og hvis din side ikke er mobiltilpasset, vil Google se det og automatisk gi din side en lavere «score». Det vil si at du blir mindre synlig på nett for kunder som søker etter varer eller tjenester relatert til din bransje.

Grunnen til det er at det er flere som surfer på nett fra mobiltelefoner og nettbrett, enn fra pc’er og laptop’er. En mobiltilpasset nettside er derfor nå nærmest påkrevet.

Har du en nettside og lurer på om den er tilpasset mobile enheter kan du sjekke dette ved å gå til denne siden: www.digitec.no/test-nettside-mobilvennlig


22 12 00 11

post@digitec.no

Besøksadresse:

Apotekergata 10

0180 OSLO