10 TIPS TIL MARKEDSFØRING FOR MINDRE BEDRIFTER


Det viktigste når man skal begynne å ta i bruk markedsføring på nett er å sørge for å starte enkelt. Gjør få ting, men gjør det med kvalitet.


For at din annonsering og profilering skal fungere, må du unngå å gjøre de samme feilene som mange andre gjør.





Hvis unngår dette vil du samtidig bygge en solid grunnmur som vil fungere og gi din markedsføring mye større effekt.


Vi gir deg 10 tips til hva som er smart å prioritere



01: NETTSIDEN ER SELVE HJERTET I DIN MARKEDSFØRING

Nettsiden er den enkeltfaktoren som kanskje har størst innvirkning på din markedsføring. Det er her du presenterer bedriften din, det er her kundene tar kontakt med deg. Hvis nettsiden din er god, og benyttes på riktig måte sammen med sosiale medier, nyhetsbrev eller kampanjer, så kan nettsiden være din aller beste selger. Facebook i kombinasjon med nettside og landingssider vil gi en mye større effekt på din markedsføring.



02: DET VIKTIGE FØRSTEINNTRYKKET

En nettside har mange viktige funksjoner som er helt avgjørende for om nye kunder velger deg eller andre leverandører. Den er som oftest dine kunders aller første møte med din bedrift. Over 70% av oss sjekker en bedrifts nettside FØR vi velger om vi tar kontakt eller ikke. Dette er en meget stor andel av potensielle kunder, og hvis din nettside ikke gir et godt inntrykk, så er det garntert mange besøkende som vil gå til andre aktører. Den er din fasade utad og forteller kunder om du er en profesjonell aktør eller ikke.


HUSK! Du har kun 1 sjanse til å gi et godt førsteinntrykk



03: MOBILTILPASSET NETTSIDE

Hvis din nettside ikke er tilpasset mobile enheter, eller er "Mobilvennlig" som det også kalles, da bør du gjøre noe med dette. Majoriteten av mennesker benytter mobil når de surfer rundt på nettet. Din nettside bør derfor tilpasses slik at den har en visuell utforming som passer til formatet på en mobilskjerm. I tillegg vil Google "straffe" alle nettsider som ikke er mobilvennlige med å gi de en lavere score, som igjen fører til å du blir mindre synlig på Google. Hvis du ikke vet status på din side, så kan du sjekke om den er mobilvennlig her.




04: FACEBOOK BEDRIFTSPROFIL

Facebook er verdens største markedsmaskin og i Norge er over 3 millioner på Facebook hver eneste dag. Det er her dine kunder er, og det er gjennom Facebook du når dem.


Har ikke din bedrift Facebook profil, så gjør noe med det og opprett en. Sørg for at din profil er godt oppdatert og legg inn all nødvendig informasjon og vær spesielt nøye med all kontaktinfo. Bruk kun gode bilder til ditt profilbilde og til Facebook side-bilde. Legg gjerne tekst oppå bilde som sier noe om hva du leverer av varer eller tjenester.


Publiser innlegg med jevne mellomrom, men sørg for at det er av god kvalitet. Det viktigste er at du tenker nøye gjennom følgene: Hva kan være av interesse for mine kunder eller nye potensielle kunder? Det er de du bør lage et innlegg for, og ikke deg selv. Tenk kvalitet, kvalitet, kvalitet....... Ja, det kan ta litt tid å finne ut hva man skal publisere, men hvis du leverer på dette området, så trenger du ikke fokusere så mye på hvor mange "likes" du får. De vil komme automatisk så lenge du gir de noe de "liker".



05: FACEBOOK OG ANNONSERING

Veldig mange poster innlegg på sin bedriftsprofil, men hvis du ikke har svært mange følgere på Facebook er det forsvinnende få som vil se dine innlegg.



Det er først når du annonserer på Facebook at du virkelig kan nå ut til nye potensielle kunder. Facebook annonser bør linkes mot dedikerte landingssider (undersider på din nettside) eller blogg for å oppnå effekt. Mange velger å "fremme" et innlegg de har publisert, og betale noen kroner for dette. Annonsering på Facebook bør isteden utføres via Facebook Annonseadministrasjon. Du har helt andre muligheter der, enn ved å "fremme" et innlegg.


Det er også viktig å analysere effekten av annonser slik at man kan "tune" neste annonse slik at den treffer enda flere potensielle kunder. Ta en titt under panseret på Facebook og se hvilke enorme muligheter du egentlig har til å nå nye potensielle kunder.


Det krever at du setter deg inn i dette verktøyet og du må derfor finne ut av om det er noe du ønsker å bruke tid på eller om du ønsker å kjøpe denne tjenesten.



06: FINN DINE POTENSIELLE KUNDER

Finn ut så mye du kan om dine typiske kunder. Alder, kjønn, interesser, bosted, arbeid, etc. Jo mere spesifikk du kan være når du skal beskrive dine typiske kunder, jo mer effektiv og suksessfull markedsføring er du i stand til å utføre. Denne informasjonen er spesielt nyttig og nødvendig for å oppnå god effekt ved Facebook annonsering. Kort forklart så ønsker du kun å annonsere eller reklamere mot mennesker som kan være interessert i det du leverer. Det er selvsagt ikke mulig å oppnå dette 100%, men jo nærmere du kommer jo bedre effekt og rimeligere vil annonseringen være.


Meget nyttig informasjon kan du få ut gjennom å se på analyser av tidligere Facebook annonser. Der kan du se kjønn, alder, bosted, etc på alle som har vist interesse for din annonse. Bruk denne informasjonen til å tilpasse dine annonser enda bedre.


Dette er en svært viktig ting å ha fokus på ettersom det vil avgjøre hvor stor effekten vil være på din markedsføring.


Det finnes et par ting som gir deg meget verdifull informasjon om hvem som er dine potensielle kunder. Facebook Pixel og Custom Audience.



07: FACEBOOK PIXEL

Facebook Pixel er et fantastisk bra verktøy som gir deg mulighet til å finne alle som har besøkt din nettside. Hvorfor er dette smart? Jo, fordi alle som har besøkt din nettside er potensielle kunder! De er på en eller annen måte interessert i det du leverer, hvis ikke hadde de ikke besøkt din nettside. Facebook Pixel er en kode som installeres på din nettside. Informasjon om besøkende sendes tilbake til Facebook og når du oppretter en annonse har du faktisk mulighet for å be Facebook vise annonsen din til alle som har besøkt nettsiden din. Du kan med andre ord nå ut direkte til dine potensielle kunder med din annonse. Dette er gull verdt for deg, og listen over besøkende vil bare vokse og vokse.



08: FACEBOOK CUSTOM AUDIENCES

Custom Audiencec er et kraftfullt verktøy fra Facebook som alle egentlig burde benytte seg av. Kort fortalt vil Custom Audiences gi deg mulighet til å nå ut til dine potensielle kunder med FB annonser. Du kan opprette grupper bestående av mennesker som har vist interesse for din bedrift eller det du leverer.


Du kan f.eks lage målgrupper (Custom Audience) bestående av mennesker som:

- har besøkt din nettside

- har klikket på dine FB innlegg eller annonser

- har engasjert seg i en eller annen form på din FB vegg

- er eksisterende kunder av deg


CUSTOM AUDIENCE FRA DINE KUNDELISTER

Hvis du sitter på lister med kontaktinfo om dine kunder (e-post, navn, etc), kan du laste opp en disse til Facebook og lage et egendefinert "Publikum" basert på listene. Når du lager en annonse har du da mulighet til å velge å vise annonsen til alle på kundelisten.


CUSTOM AUDIENCE FRA DIN NETTSIDE Hvis du har installert Facebook Pixel (som nevnt i punkt 7) vil du på samme måte kunne rette annonser direkte mot alle de som har besøkt din nettside. Du har også muligheten til å annonsere mot personer som kun har besøkt en spesifikk side.


CUSTOM AUDIENCE FRA FACEBOOK ENGASJEMENT

Du kan lage et eget publikum/målgruppe basert på mennesker som har besøkt din FB side, klikket på innlegg eller anonser, sendt deg meldinger, likt siden din eller et innlegg, etc



Disse verktøyene gir deg derfor en fantastisk mulighet til å nå ut til mennesker som allerede har vist interesse for deg. Det blir MYE enklere for deg å nå ut til de som faktisk kan ende opp som dine kunder.



09: FACEBOOK LOOKALIKE (Speilpublikum)

Hvis du tar i bruk Facebook Pixel og bruker Custom Audience, så får du i tillegg en kjempebonus i form av et annet verktøy fra Facebook.


Hvis du lager dine Custom Audiences basert på hvem som har besøkt nettsiden din, dine kundelister eller hvem som har engasjert seg i dine annonser og innlegg på Facebook, så vet Facebook hvem alle disse menneskene er. Du kan derfor be Facebook om å finne mennesker som har likheter med de personene som er inkludert i dine Custom Audience.


Når du har opprettet målgrupper i Custom Audiences, kan du be Facebook om å opprette en bredere "Lookalike Audience" for å målrette annonsene dine til. Facebook vil se etter mønstre og egenskaper som dine nåværende kunder har til felles - for eksempel alder, kjønn eller interesser - og skape en mye større liste over svært liknende mennesker som har et potensiale til å bli dine nye kunder.


Benytter du Facebook Pixel, Custom Audience og Facebook Lookalike (speilpublikum) så vil du med 99% sannsynlighet øke gruppen av personer som er potensielle kunder, mange, mange ganger.




10: BRUK LANDINGSSIDER I KOMBINASJON MED ANNONSER

Hvis du benytter landingssider ifm dine Facebook annonser eller innlegg, så vil du oppnå mye bedre resultater og nå ut til flere potensielle kunder. En landdingsside er egentlig en underside som ligger på din nettside. Landingssiden bør ha et spesifikt budskap som f.eks beskrivelse av en tjeneste eller et produkt. Når du oppretter en Facebook annonse eller innlegg, så bør du linke dette innlegge til en landingsside. Det er begrenset plass i en annonse til å få med alt som bør sies. Når personer klikker på FB annonsen bør de derfor sendes direkte til din nettside, og da direkte til landingssiden.


Her forteller du mer om tjenesten/produktet, viser hvorfor det er nyttig for forbrukere samt gir besøkende mulighet til å ta kontakt med deg via landingssiden og da gjerne ved hjelp av et kontaktskjema. Bruk av landingssider sammen med Facebook har mye større effekt, enn kun en Facebook annonse.





Vi håper du fikk utbytte av disse tipsene.


Vi leverer smarte løsninger innen markedsføring og profilering til mindre bedrifter og som et godt tips, så kan vi anbefale våre andre artikler om markedsføring for mindre bedrifter.


Som alltid er det bare å ta kontakt med oss hvis du skulle ha noen spørsmål.

Likte du artikkelen og mener den kan være interessant for andre, så blir vi glade hvis du ønsker å dele den på Facebook. :-)



22 12 00 11

post@digitec.no

Besøksadresse:

Apotekergata 10

0180 OSLO